متریال دیزاین

متریال دیزاین یا طراحی رابط کاربری در طراحی اپلیکیشن

متریال دیزاین یا طراحی رابط کاربری در طراحی اپلیکیشن

از مهمترین قسمت های طراحی یک اپلیکیشن اندرویدی یا نرم افزار می توان به متریال دیزاین یا طراحی رابط کاربری اشاره نمود. هدف از این مطلب آشنایی بیشتر با طراحی رابط کاربر در طراحی اپلیکیشن اندروید می باشد پس اگر به دنبال این هستید که برنامه های شما زیبایی خاصی داشته باشند این مطلب را به طور کامل مطالعه نمایید.

متریال دیزاین

 

تعریف متریال دیزاین در اپلیکیشن

پیش از پرداختن به متریال دیزاین در اندروید می خواهیم به کلیت متریال دیزاین بپردازیم .

شرکت گوگل در سال 2014 زبانی کارآمد برای طراحی های توسعه یافته معرفی نمود به نام طراحی رابط کاربر که نام دیگر آن کاغذ کوانتومی است.نکته اساسی در خصوص متریال دیزاین این است که گوگل ادعا نموده که عامل خاص بودن این نوع طراحی اپلیکیشن این است که به طور کامل مبتنی بر کاغذ و جوهر می باشد.

 

اطلاعات مورد نیاز دراستفاده از طراحی رابط کاربر

با وجود قوی بودن این کتابخانه امکان استفاده راحت از آن بر روی تمامی گوشی های اندروید که از سال 2009 به بعد ساخته شده است وجود دارد. برای استفاده از طرحی متریال دیزاین باید appcompat v7 را به کتابخانه خود اضافه نموده که این کار در سطح API 21 به بعد برای شما امکان پذیر خواهد بود.

در حالت کلی متریال دیزاین دارای چهار قسمت کلی می باشد:

  • metaphor یا تشبیه کردن
  • تو پر کردن یا Bold
  • graphic
  • intentional یا همان طراحی جذاب

در ادامه به بررسی این موارد می پردازیم.

تشبیه کردن یا metaphor

به دلیل اینکه در این بخش شما قادر خواهید بود که فاصله مناسب بین انیمیشن ها و سایر اجزای طراحی خود را انتخاب کنید این بخش بی شک یکی از مهمترین بخش هاست. به دلیل اینکه این نوع طراحی مبتنی بر کاغذ و جوهر می باشد امکان استفاده از نوآوری های زیادی در آن وجود خواهد داشت و می توان طرح هایی خلاقانه ارائه نمود . ایجاد فاصله مناسب بین اجزا این امکان را به کاربران می دهد تا سریع تر با اپلیکیشن شما ارتباط برقرار نمایند.

graphic  و  bold

تصاویر  ، حرکات و انیمیشن ها و تایپوگرافی ها علاوه بر زیبایی کار به منظور ایجاد حس خوب در کاربر اپلیکیشن نیز می باشد. این امر باعث گذراندن زمان بیشتری توسط کاربر در اپلیکیشن می شود به این دلیل که احساس خوب و مثبتی به آن خواهند داشت.

طراحی جذاب یا intentional

در هنگام متریال دیزاین به این نکته توجه داشته باشید که ایجاد طراحی های جالب و خلاقانه و جذاب سبب می شود تا کاربر بهاپلیکیشن شما علاقه بیشتری داشته باشد پس همواره این نکته را مد نظر داشته باشید . برای بهتر شدن طراحی رابط کاربری خود می توانید از انیمیشن ها در طراحی خود استفاده نموده و جذایت بیشتری به آن ببخشید.

مزیت‌های استفاده از طراحی رابط کاربر در اپلیکیشن

برعکس تصور ایجاد شده برای برنامه نویسان در آموزش طراحی متریال دیزاین در اندروید اصلا نیازی به انجام محاسبات گوناگون با استفاده از فرمول‌های عجیب و غریب نیست و همه چیز مهیاست و تنها کافی است که از امکاناتی که برایتان فراهم شده استفاده کرده تا بتوانید یک رابط کاربری زیبا و کاربر پسند را ایجاد نمایید. شما حتی با استفاده از این امکانات می‌توانید خیلی سریع یک لایه را طراحی کرده و آن را بر روی لایه دیگری در اپلیکیشن موبایل خود قرار دهید تا رابط کاربری زیباتری را طراحی نمایید.

 

 

 

هشت گام مهم برای طراحی وب سایت حرفه ای

هشت گام مهم برای طراحی وب سایت حرفه ای(قسمت دوم)

هشت گام مهم برای طراحی وب سایت حرفه ای(قسمت دوم)

در مطب قبلی ضمن اشاره به ضرورت داشتن یک وب سایت برای پیشبرد اهداف اقدام به معرفی هشت گام مهم برای طراحی وب سایت حرفه ای نمودیم که به 4 مورد آن در قسمت قبل اشاره نمودیم.

در این بخش به بررسی 4 گام بعدی در طراحی یک وب سایت حرفه ای می پردازیم . با ما همراه باشید.

هشت گام مهم برای طراحی وب سایت حرفه ای

5-رعایت نمودن استانداردهای طراحی

رعایت استانداردهای طراحی باعث می شود تا اطمینان حاصل کنیم که تمامی مخاطبانمان به کلیه اطلاعاتی که ارائه می دهیم دسترسی دارند همچنین این امر روند توسعه وب را تسریع نموده و جذابتر می نماید.

استانداردها باعث می شوند تا وب سایت ما در تمامی مرورگرها یکسان نشان داده شوند ، توسعه آنها ساده تر انجام پذیرد، موتورهای جستجو سریعتر و دقیق تر آن ها را رتبه و درجه بندی و تحلیل نمایند و …

6-مدیریت درست و صحیح وب سایت

این روزها وب سایت های پویا و داینامیک که با استفاده از زبان های برنامه نویسی و پایگاه های داده ایجاد شده و حرکت می کنند. با توجه به اینکه زبان های برنامه نویسی تحت وب و پایگاه داده ها عناصر : علم روز ، تجربه و خلاقیت در استفاده از زبانها و بانکهای اطلاعات نقش تعیین کننده ای در بازدهی و بهره وری وب سایت شما ایفا می کنند.

در سایت های پویا یک بخش به عنوان مدیریت ، به جهت مدیریت شامل بروزرسانی ، ویرایش و … مطالب و بخش های مختلفت در اختیار شما قرار داده می شود. سادگی در نحوه استفاده ، امکانات و امنیت از نکات مهم در مدیریت وب سایت می باشند. بخش مدیریت وب سایت در عین حال که توسط کاربران و مخاطبان عادی شما قابل رویت و مشاهده نمی باشد جز اصلی تشکیل دهنده سایت های داینامیک یا پویا می باشد.

وب سایت های استاتیک و داینامیک

وب سایت ها از نظر نحوه ارائه اطلاعات ، مدیریت و یا ویرایش اطلاعات شامل دو گروه استاتیک و داینامیک می باشند. برخلاف این تصور عامیانه که وب سایت های داینامیک دارای تصاویر متحرک هستند و وب سایت های استاتیک دارای فضایی ثابت ، تفاوت وب سایتهای داینامیک و استاتیک در توانایی و یا عدم توانایی در مدیریت ، ویرایش و بروز رسانی محتویات وب سایت خلاصه شده است. به این معنی که در وب سایتهای استاتیک مطالب و محتویات غیر قابل ویرایش و تغییر می باشند و در وب سایتهای داینامیک مدیریت مطالب ، محتویات و اجزاء ، به صورت OnLINE امکان پذیر می باشد.

7- بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو

برای کسب رتبه بهتر و  مخاطبان بیشتر به صورت هدفمند که واقعا به دنبال خدمات ما می باشند ،  بهینه سازی وب سایت برای موتور های جستجو امری لازم و ضروری می باشد. بهینه سازی از طراحی وب سایت جدا نیست و یک طراح وب باید از روش های بهینه سازی موتورهای جستجو به خوبی اطلاع داده باشند و در طول طراحی و کدنویسی رعایت نمایند.

بوسیله بهینه سازی وب سایت موتور های جستجو ،راحتتر ، سریعتر و دقیقتر وب سایت ما را بررسی می نمایند .برای بهینه سازی وب سایت ها برای موتور های جستجو که امروزه شاخه ای از فعالیتهای تحت وب می باشد و به صورت آکادمیک در دانشگاه های معتبر دنیا آموزش داده می شود روشهای متفاوتی موجود است.گاهی عدم آگاهی و یا استفاده نا مناسب از این تکنیکها باعث نتایج معکوس می گردد و موتورهای جستجو وب سایت شما را تحریم خواهند کرد ، بنابراین استانداردسازی مناسب و صحیح از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

این نکته بسیار اهمیت دارد که بخش بزرگی از بازدید کنندگان شما به دلیل مطالب مفید ، طراحی وب سایت مناسب ، و خدمات خوب شما ، به وب سایت شما می آیند و تمامی موارد در مورد یک وب سایت به صورت زنجیره ای به هم متصلند و شاید ضعف یکی از حلقه های این زنجیر باعث عدم بهره وری وب سایت شما شود.

اینکه تکنیکهای بهینه سازی به چه روش و ترتیبی اعمال گردد ، در جایگیری و رتبه بندی شما در موتور های جستجو بسیار تایین کننده می باشد .

پروسه منطقی و استاندارد زیر  می تواند بسیار حائز اهیت باشد:
  • استاندارد سازی کدهای HTML ، CSS و .. در وب سایت شما
  • ایجاد ساختار مناسب در وب سایت برای سهولت دسترسی موتور های جستجو به وب سایت شما
  • بررسی رقبای کاری شما
  • بررسی کلمات کلیدی مرتبط با محتوای وب سایت
  • بهینه سازی متون وب سایت
  • ایجاد لینکهای مناسب و مرتبط با وب سایت شما برای افزایش PageRank و رتبه در موتور های جستجو
  • تبلیغات هدفمند

8- تبلیغات درست

حال تصور کنید که وب سایت شما بسیار زیبا همراه با مطالب بسیار مفید و کاربر پسند باشد . کاربران چگونه می توانند وب سایت شما را پیدا کرده و به آن دسترسی داشته باشند؟ یکی از مهمترین مسائل در کسب موفقیت و بازدهی یک وب سایت تبلیغات مناسب و هدفمند آن می باشد.این نکته را دوباره بیان می کنیم که تبلیغات باید به صورت هدفمند صورت گیرد و استفاده از تکنیکهای غیر استاندارد برای تبلیغات می تواند نتیجه معکوس داشته باشد

 

هشت گام مهم برای طراحی وب سایت

هشت گام مهم برای طراحی وب سایت حرفه ای(قسمت اول)

هشت گام مهم برای طراحی وب سایت حرفه ای(قسمت اول)

در دنیای ارتباطات امروز داشتن یک وب سایت برای پیشبرد بیشتر اهداف امری لازم و ضروری می باشد.در این مطلب به هشت گام مهم برای طراحی وب سایت اشاره خواهیم کرد. بسیاری از شرکت ها ، سازمان ها ، صاحبان مشاغل و … به ضرورت داشتن و سفارش طراحی وب سایت پی برده اند اما آیا از روش های درست استفاده از یک وب سایت اطلاع دارند و یا اینکه سایت های آنها جوابگوی نیاز مخاطبانشان هست و این وب سایت ها دارای استانداردهای اولیه طراحی هستند؟طراحی و ساخت سایت شامل مراحل زیادی می باشد که کلیه این مراحل از اهمیت ویژه ای برخوردارند. به عبارت دیگر مراحل ساخت یک وبسایت به شکل حلقه های یک زنجیر به هم متصلند و نبود یا ضعف یکی از این مراحل تاثیر به سزایی در کیفیت این سایت خواهد داشت.

شاید خواندن مطالب زیر با توجه به ترتیب آنها بتواند در تعیین برنامه و هدف شما در ساخت یک وب سایت تاثیر گذار باشد.

1- مشخص کردن اهداف و استراتژی های وب سایت

گام اولیه در طراحی یک وبسایت بررسی و تعین هدف ها ، سیاست های وبسایت شما می باشد. این استراتژی ها شامل نحوه ارائه خدمات ، نیاز مخاطب ، شرایط رقابتی ، نوع و نحوه ارتباط با مخاط و غیره هستند.بررسی و دقت زیاد در این بخش در بازدهی سایت می تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

موارد زیر را در تعیین اهداف وب سایت در نظر بگیرید:
  • هدف شما از ایجاد وب سایت چیست
  • نوع مخاطب خود را مشخص نمایید
  • نوع خدمات ارائه شده تان را مشخص نمایید
  • خواسته ها و نیازهای مخاطبانتان را تحلیل و بررسی کنید
  • فضا و ویژگی های رقابتی را بررسی کنید

2- محتوای مناسب

مهمترین و اصلی ترین بخش سایت شما را محتوا و مطالب ارائه شده در آن تشکیل می دهد. اطلاعات موجود در سایت شما بایدنوع فعالیت و خدمات شما را مشخص نماید. با قرار دادن اطلاعات علمی ، ساده ، با بیانی گویا و روان در اترباط با نوع فعالیت و محصولاتتان می توانید نیازهای مخاطبانتان را برطرف نموده و آنها را برای استفاده از محصولات یا خدمتتان متقاعد کنید.

3- طبقه بندی اطلاعات ، چینش ، نوع نگارش و دسترسی به وب سایت

پس از مرحله انتخاب و تعیین اهداف ، استراتژی و سیاست کار ، نحوه در دسترس قرار دادن و ارائه اطلاعات اولویت دوم می باشد. زمانی که شما ارائه دهنده خدمات خاصی هستید و مخاطب شما از خدمات شما اطلاع کافی ندارد این وظیفه شما است که توضیحات لازم و کافی به آنها ارائه داده و ابهامات و سوالات احتمالی آنها را برطرف کنید.

ایجاد ابهام و عدم پاسخ به مخاطب شامل دو حالت است:
  • نبود یا ابهام اطلاعات
  • در دسترس نبودن و عدم هدایت صحیح مخاطب برای کسب اطلاعات.

توجه داشته باشید که اگر مخاطب ابهامی درمورد محصولات یا خدمات ارائه شما داشته باشد از منابع دیگری برای رفع نیازهای خود استفاده خواهد کردو به معنی از دست دادن مخاطب شما می باشد.

4- گرافیک و ظاهر وب سایت

گرافیک یک وبسایت یکی از کلیدی ترین نکات آن می باشد.با توجه به فضای رقابتی و شلوغ دنیای وب جلب توجه مخاطب از مهمترین نکات است. تصور کنید که قصد دیدن یک وب سایت را دارید که از نظر ظاهری توجه شما را جلب نمی کند و  از نظر زمان بالا آمدن بسیار کند است، هر چند که شاید مطالب بسیار مفید و یا خدمات بسیار خوبی ارائه دهد.در اکثر موارد شما این وب سایت را می بندید و به سراغ وب سایت دیگری می روید.

با توجه به مطالعات و تجربیات ما در زمینه طراحی و توسعه وب ، بر این اعتقادیم که رعایت اصل ” خلاقیت همراه با سادگی ” می تواند فضایی بسیار زیبا و کارآمد ایجاد نماید.در این راه انتخاب رنگها و طرح های مناسب با فضای کاری شما بسیار تعیین کننده می باشد. نکته قابل توجه اینجاست که گرافیک وب شاخه ای جدا از گرافیک چاپ است و طراحی در وب دارای اصول و استانداردهای مختص به خود است.