خانه » اپلیکیشن موبایل » متریال دیزاین یا طراحی رابط کاربری در طراحی اپلیکیشن
متریال دیزاین

متریال دیزاین یا طراحی رابط کاربری در طراحی اپلیکیشن

متریال دیزاین یا طراحی رابط کاربری در طراحی اپلیکیشن

از مهمترین قسمت های طراحی یک اپلیکیشن اندرویدی یا نرم افزار می توان به متریال دیزاین یا طراحی رابط کاربری اشاره نمود. هدف از این مطلب آشنایی بیشتر با طراحی رابط کاربر در طراحی اپلیکیشن اندروید می باشد پس اگر به دنبال این هستید که برنامه های شما زیبایی خاصی داشته باشند این مطلب را به طور کامل مطالعه نمایید.

متریال دیزاین

 

تعریف متریال دیزاین در اپلیکیشن

پیش از پرداختن به متریال دیزاین در اندروید می خواهیم به کلیت متریال دیزاین بپردازیم .

شرکت گوگل در سال ۲۰۱۴ زبانی کارآمد برای طراحی های توسعه یافته معرفی نمود به نام طراحی رابط کاربر که نام دیگر آن کاغذ کوانتومی است.نکته اساسی در خصوص متریال دیزاین این است که گوگل ادعا نموده که عامل خاص بودن این نوع طراحی اپلیکیشن این است که به طور کامل مبتنی بر کاغذ و جوهر می باشد.

 

اطلاعات مورد نیاز دراستفاده از طراحی رابط کاربر

با وجود قوی بودن این کتابخانه امکان استفاده راحت از آن بر روی تمامی گوشی های اندروید که از سال ۲۰۰۹ به بعد ساخته شده است وجود دارد. برای استفاده از طرحی متریال دیزاین باید appcompat v7 را به کتابخانه خود اضافه نموده که این کار در سطح API 21 به بعد برای شما امکان پذیر خواهد بود.

در حالت کلی متریال دیزاین دارای چهار قسمت کلی می باشد:

  • metaphor یا تشبیه کردن
  • تو پر کردن یا Bold
  • graphic
  • intentional یا همان طراحی جذاب

در ادامه به بررسی این موارد می پردازیم.

تشبیه کردن یا metaphor

به دلیل اینکه در این بخش شما قادر خواهید بود که فاصله مناسب بین انیمیشن ها و سایر اجزای طراحی خود را انتخاب کنید این بخش بی شک یکی از مهمترین بخش هاست. به دلیل اینکه این نوع طراحی مبتنی بر کاغذ و جوهر می باشد امکان استفاده از نوآوری های زیادی در آن وجود خواهد داشت و می توان طرح هایی خلاقانه ارائه نمود . ایجاد فاصله مناسب بین اجزا این امکان را به کاربران می دهد تا سریع تر با اپلیکیشن شما ارتباط برقرار نمایند.

graphic  و  bold

تصاویر  ، حرکات و انیمیشن ها و تایپوگرافی ها علاوه بر زیبایی کار به منظور ایجاد حس خوب در کاربر اپلیکیشن نیز می باشد. این امر باعث گذراندن زمان بیشتری توسط کاربر در اپلیکیشن می شود به این دلیل که احساس خوب و مثبتی به آن خواهند داشت.

طراحی جذاب یا intentional

در هنگام متریال دیزاین به این نکته توجه داشته باشید که ایجاد طراحی های جالب و خلاقانه و جذاب سبب می شود تا کاربر بهاپلیکیشن شما علاقه بیشتری داشته باشد پس همواره این نکته را مد نظر داشته باشید . برای بهتر شدن طراحی رابط کاربری خود می توانید از انیمیشن ها در طراحی خود استفاده نموده و جذایت بیشتری به آن ببخشید.

مزیت‌های استفاده از طراحی رابط کاربر در اپلیکیشن

برعکس تصور ایجاد شده برای برنامه نویسان در آموزش طراحی متریال دیزاین در اندروید اصلا نیازی به انجام محاسبات گوناگون با استفاده از فرمول‌های عجیب و غریب نیست و همه چیز مهیاست و تنها کافی است که از امکاناتی که برایتان فراهم شده استفاده کرده تا بتوانید یک رابط کاربری زیبا و کاربر پسند را ایجاد نمایید. شما حتی با استفاده از این امکانات می‌توانید خیلی سریع یک لایه را طراحی کرده و آن را بر روی لایه دیگری در اپلیکیشن موبایل خود قرار دهید تا رابط کاربری زیباتری را طراحی نمایید.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.