خانه » وب سایت » تفاوت http با https در چیست ؟ و چرا باید به آن اهمیت داده شود؟
تفاوت http با https در چیست ؟ و چرا باید به آن اهمیت داده شود؟

تفاوت http با https در چیست ؟ و چرا باید به آن اهمیت داده شود؟

تفاوت http با https در چیست ؟ و چرا باید به آن اهمیت داده شود؟

تفاوت http با https دراینست که درپروتکل https اطلاعات پیش ازارسال، کدگذاری وباامضای الکترونیک نشان‌گذاری می‌گردند.پسhttpsحالت امن و کدگذاری شده http می باشد.این کار سبب می‌شود، اطلاعات فرستاده شده غیرقابل بازخوانی و غیرقابل تغییر باشند. چنانچه کسی اطلاعات ارسال شده از هر دو طرف را در میان مسیر استراق کند، نمی‌تواند آن را کدگشایی کند و چنانچه بخواهد به جای این اطلاعات مطالب دلخواه خود را جایگذاری کند، امضای الکترونیک ارسال شده نامعتبر می‌شود و در مقصد کدگشایی نخواهد شد.برای رمزگزاری اطلاعات در پروتکل https الگوریتم‌های مختلفی وجود دارند که از ده‌ها سال قبل تا به امروز، توسعه و تغییر پیدا کرده‌اند.

تفاوت http با https در چیست ؟ و چرا باید به آن اهمیت داده شود؟

http چیست؟

HTTP (پروتکل انتقال ابرمتنی) که خلاصه و نشان دهنده عبارت Hyper Text Transfer Protocol می باشد؛ یک پروتکل انتقال ابر متنی  بر مبنای ارتباطات بین داده در وب است. در واقع این پروتکل همان نحوه کار کردن اینترنت در هنگام ارائه صفحات وب است. این پروتکل مبتنی بر TCP / IP است و چیزهایی مانند متن، صدا، فیلم، تصاویر را می‌توان از طریق آن منتقل کرد. HTTP در چرخه درخواست و پاسخ وب کار می‌کند. فرض کنید شما google.com را باز کرده‌اید، در واقع یک صفحه وب را از سرور درخواست می‌کنید و سرور پاسخ شما را ارائه می‌دهد و آن صفحه را باز می‌کند.

تفاوت http با https در چیست ؟ و چرا باید به آن اهمیت داده شود؟

https چیست؟

حالت امن، Secure شده و کدگذاری شده HTTP را HTTPS می گویند. و مخفف HTTP Secure می باشد. HTTPS ارتباط و انتقال داده می باشدو دارای استاندارد امنیتی SSL می باشد.

محتواهایی که در این قرارداد منقل می شوند را نمیتوان هک و شناسایی کرد. زیرا بصورت رمز گذاری شده انتقال داده می شوند.امروزه دارا بودن گواهی SSL ، یکی از فاکتور های سئو محسوب می شود.

شاید برای شما که صاحب سایت هستید پیش آمده باشد که به شما پیشنهاد داده باشند که از رمزنگار امنیتی HTTPS در وب‌سایت خود استفاده کنید. دلیل این پیشنهاد هم بخاطر این موضوع می باشد که در صورتی که از

و همین موضوع باعث می شود ترافیک ورودی کمتری از این موتور جستجو دریافت کنید. این موضوع می‌تواند در کسب‌وکار شما نیز تاثیر منفی داشته باشد.

تفاوت http با https در چیست ؟ و چرا باید به آن اهمیت داده شود؟

خلاصه تفاوت http با https

  • HTTP مخفف عبارت Hypertext Transfer Protocol به معنای پروتکل انتقال ابر متن است.
  • HTTPS مخفف عبارت Hyper Text Transfer Protocol Secure به معنای پروتکل انتقال ابر متن ایمن است.
  • HTTP از ۸۰ درگاه و https از ۴۴۳ درگاه برای ارتباط بهره می‌برد.
  • HTTP را می‌توان با پروتکل‌های دیگر در اینترنت یا شبکه‌های دیگر اجرا کرد.
  • HTTPS به کاربران اجازه می‌دهد که تراکنش‌هایی در زمینه تجارت الکترونیک ایمن مانند بانکداری آنلاین انجام دهند.
  • پروتکل HTTP حریم خصوصی ارائه نمی‌دهد، زیرا هر کسی می‌تواند محتوای را ببیند.
  • پروتکل HTTPS امنیت را به صورت یک محتوای رمزگذاری شده ارائه می‌دهد، اما نمی‌تواند مانع از سرقت اطلاعات محرمانه از صفحات ذخیره شده در مرورگر شود.
  • وب‌سایت‌هایی که در پروتکل HTTP فعال هستند، گواهینامه SSL ندارند.

۳ دلیل اصلی سوئیچ به HTTPS

۱ – تأثیر HTTPS بر روی سئو

گوگل مزایای زیادی برای سوئیچ به HTTPS را اعلام کرده .همچنین گوگل رسما اعلام کرده که استفاده از این پروتکل رتبه بندی شما را که به عوامل SEO بستگی دارد، تقویت می کند. امنیت ، جنبه اصلی الگوریتم های گوگل می باشد که بهترین تجربه را به  کاربر ارائه می دهد. با توجه به رویکرد امنیتی، گوگل به شما یک امتیاز مثبت برای رسیدن به نقطه بالا در رتبه بندی در مقایسه با سایتی که ممکن است تجربه نا امنی برای کاربر داشته باشد، می دهد. از این رو متخصصین سئو و وب مستر ها علاقه زیادی به استفاذه از این پروتکل دارند.

۲ – افزایش حس اطمینان کاربر

اکثر کاربران ترجیح می دهند از یک پورت دارای امنیت بالا به جای پورت غیر امن استفاده کنند.

پروتکل امنیتی HTTPS به حفاظت از یکپارچگی داده ها در وب سایت کمک می کند که مانع از ورود مزاحمان به ارتباط می شود و امکان دسترسی آنها به اطلاعات به اشتراک گذاشته شده  را از بین می برد. این مسئله به کاربران کمک می کند تا اطلاعات شخصی و مهم خود را از هکر ها مخفی کنند و تجربه ایمن تری در استفاده از وبسایت و به اشتراک گذاری اطلاعات داشته باشند.

۳ – AMP نیاز به HTTPS دارد

گوگل نسخه AMP را به خصوص برای سایت های موبایل توسعه داده و اطمینان حاصل می کند که تمام داده ها مانند محتوا، تصاویر و غیره به سرعت در نسخه های موبایل بارگیری شود.  اکثر کاربران به تلفن همراه و به سایت های خرید آنلاین دسترسی دارند. در این حالت، نسخه AMP برای کاربران مفید خواهد بود تا سایت را سریعتر بارگذاری کنند. به همین دلیل، کاربران باید به HTTPS سوئیچ کنند، تا بتوانند ازAMP برای سایت فروشگاهی خود استفاده کنند. تمام سایت های فروشگاهی دارای درگاه پرداختی هستند که حتما باید از HTTPS استفاده کند.

سوئیچ از HTTP به HTTPS

در صورت داشتن وب سایت می‌توانید از چند طریق از این پروتکل ایمن استفاده کنید :

پیاده‌سازی کردن HTTPS با خرید یک گواهینامه SSL

ابتدا باید از ارائه‌دهنده معتبر  یک گواهینامه SSL خریداری کنید. بعد از تأیید آن باید این گواهینامه به وب سایت وصل شود . در نهایت وب سایت شما از پروتکل امن استفاده خواهد کرد؛ این روش علاوه بر گران بودن، مزایای بسیار زیادی برای شما دارد؛ به عنوان مثال امنیت آن بسیار بالاتر بوده و امتیاز وب سایت شما را بهبود خواهد بخشید.

استفاده از روش  Cloudflare

در این روش Cloudflare نسخه وب سایت شما را بر روی سرورهای خود قرار داده و باعث بیشتر شدن امنیت آنها می شود و از طریق حفاظت SSL، ارتباط کاربران را ایمن می‌کند. این روش،دارای پیاده‌سازی بسیار آسانی و رایگان است؛ اما در مورد امنیت آن هنوز هم شبهاتی وجود دارد. این سرور تنها ارتباط بین نسخه ذخیره شده وب سایت و کاربر را رمزگذاری و ایمن می‌کند و بین سایت و سرور ارتباط ایمنی وجود ندارد.

استفاده از Let’s Encrypt

روش دیگر استفاده از رمزگذاری Let’s Encrypt است که از یک گواهی SSL رایگان استفاده می‌ نماید. ایمنی این روش بالا است و یک روش ساده و رایگان نیز هست؛ اما این گواهی‌ها ۹۰ روز اعتبار دارند و سفارشی کردن در آن محدود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.