خانه » وب سایت » تفاوت UI با UX در طراحی وب سایت
تفاوت UI با UX در طراحی وب سایت

تفاوت UI با UX در طراحی وب سایت

تفاوت UI با UX در طراحی وب سایت

برای درک تفاوت UI با UX باید درک روشنی از تعاریف هرکدام داشته باشیم. برای طراحی وب سایت از اصطلاحات خاصی استفاده میشود که گاهی برای افراد غیرمتخصص ناآشنا هستند. از جمله اصطلاح طراحی UI و طراحی UX است که هر یک دارای معنای متفاوتی هستند. UX کوتاه شده User Experience design است و در مفهوم تجربه و احساس کاربران از رویت صفحات وبسایت استفاده می شود. UI مخفف User Interface design است به معنای بخشی از طراحی سایت که زمان رویت سایت توسط کاربرمشاهده میشود.

برای روشنتر شدن این دو اصطلاح به توضیح بیشتری نیاز است که در زیر به آن می پردازیم.

طراحی تجربه کاربری (UX) چیست؟

بصورت خلاصه UX مخفف کلمه User Experience و به معنی تجربه کاربری است.

طراح تجربه کاربری سعی دارد تجربه کاربر از کار با یک سایت، محصول یا خدمات را بهبود دهد. یعنی من اگر طراح تجربه‌ی کاربری جایی باشم، باید تمام مسیرهایی که مخاطب به ما می‌رسد را بشناسم.تمام سناریوهای ممکن را حدس بزنم و سعی کنم کاربر در تمام این مسیرها تجربه‌ای ایده‌ال داشته باشد . و کاربر در کنار این تجربه به اهدافی که مد نظر ما است برسد . یعنی کاربر را به سمتی که می‌خواهیم هدایت کنیم. همین‌طور که می‌بینید این کار عملا نوعی تحقیق و بررسی است .خروجی‌اش می‌شود یکسری پیشنهاد و راه‌کار که به بخش‌های دیگر شرکت داده می‌شود. بهبود ux می‌تواند تاثیر زیادی روی درآمد کسب و کار ما داشته باشد

تفاوت UI با UX در طراحی وب سایت

 

طراحی تجربه کاربری (UX) دارای ۶ بخش اصلی است .

۱- محتوای مناسب و کاربردی:ازمهمترین مراحل ساخت یک تجربه‌ کاربری عالی ارائه محتوای کاربردی است.

۲-معتبر بودن محتوا: ارائه‌ محتوای معتبر به کاربر باعث ایجاد اعتماد وی به سرویس می شود.

۳-استفاده‌ ساده: یک محصول باید بسادگی به دست مخاطب برسد . و مخاطب بتواند به سادگی از محصول یا سرویس مورد نظر خود استفاده کند

۴-کاربرد پذیری : دکمه ها دارای قرارگیری صحیحی باشند. محتوا یا قالب بندی وبسایت یا برنامه دارای دسته بندی و ساختار مناسب باشد. صفحات و … دارای نامگذاری مناسب و صحیح باشند. رعایت این نکات میتواند در جلب رضایت کاربر مفید باشد.

۵-طراحی ظاهری : طراحی ورنگبندی و تصاویرگرافیکی و فونتهای مناسب تجربه‌ خوبی را ایجاد میکند.

۶-در دسترس بودن : محصول یا سرویس شما باید همیشه در دسترس باشد.

طراحی رابط کاربری (UI) چیست؟

UI مخفف شده ی User Interface است و به معنی رابط کاربری می باشد. UI برخلاف UX که بر احساس کلی کاربر متمرکز است ، به چگونگی صفحه بندی محصول توجه دارد. طراحی که با UI طراحی میکند با استفاده از ابزارها مسیری که طراح UX ارائه نموده پیاده سازی میکند. در برخی از موارد نیز خود بر اساس تجربه ی کاریش تصمیماتی می گیرد. مثلا موضوع مهم را در بالای صفحه قرار دهد یا اینکه آن را در نوا کناری صفحه و … .

طراح UI وظیفه یکپارچگی سبک طراحی در کل روند طراحی سایت را بر عهده دارد. بصورتی که باید دقت داشته باشد که نوع چینش و محتوای صفحات با یکدیگر همخوانی داشته باشد. همچنین در کل روند(صفحات محصول) پروژه باید زبان طراحی سازگاری خودش را حفظ نماید. که برای نمایش المان ها ، خطاها و سبک طراحی ضروری می باشد.

تفاوت UI با UX در طراحی وب سایت

تفاوت UI با UX در طراحی وب سایت در چیست؟

بنابر مطالب گفته شده تفاوت UI با UX در طراحی وب سایت در:

  • UI و UX دو مفهومی هستند که معمولا توسط افراد تازه‌کار با هم اشتباه گرفته می‌شوند. همانطور که پیشتر گفتیم UI مخفف User Interface و به معنای رابط کاربری است. و واژه‌ی UX مختصر شده‌ User Experience و به معنای تجربه‌ی کاربری می‌باشد.
  • UI به مطالعه‌ی طراحی ظاهری محصول می‌پردازد. در حالیکه UX جنبه‌های عاطفی و احساسات کاربر را نیز در بر می‌گیرد. بنابراین UI یکی از زیر مجموعه‌های UX است.
  • UI و UX به طور قابل توجهی مکمل یکدیگر هستند. برای ایجاد یک تجربه‌ی کاربری دلنشین وجود هردو لازم بوده و نمی‌توان یکی را بر دیگری ارجح دانست.
  • طراحی UI یک محصول بیشتر به سلیقه‌ی طراح بستگی دارد. در حالی که در طراحی UX باید سلیقه، عواطف و فرهنگ کاربران را در نظر گرفت.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.