خانه » وب سایت » نقش پایگاه داده در وب سایت
نقش پایگاه داده در وب سایت

نقش پایگاه داده در وب سایت

نقش پایگاه داده در وب سایت

رایج ترین نقش پایگاه داده در وب سایت مدیریت اطلاعات می باشد.تمام اطلاعات سایت از قبیل متن، تصاویر، تغییرات انجام گرفته بر روی تنظیمات اصلی سایت، اطلاعات مربوط به افزونه ها و… بر روی دیتابیس سایت ذخیره می شوند.

پایگاه داده چیست؟

پایگاه داده یا Database مجموعه ای از اطلاعات سازمان یافته است که بر اساس ترتیب و قوائدی مشخص در کنار یکدیگر نگهداری می شوند. به عبارتی دیگر زمانی که داده های خود را با نظم و سازماندهی در کنار هم قرار دهیم به آن دیتابیس ، بانک اطلاعاتی یا پایگاه داده می گوییم. بر اساس این تعریف یک دفترچه تلفن و یا لیستی از کالاهای موجود در انبار یک فروشگاه نیز به نوعی دیتابیس یا پایگاه داده به حساب می آیند.

در علم رایانه منظور از Database محلی است که اطلاعات مربوط به یک نرم افزار، وب سایت و… ذخیره می شوند. دیتابیس بر اساس قوائدی که در ساماندهی اطلاعات به کار می گیرد، امکان دسترسی و مدیریت اطلاعات ذخیره شده را بسیار ساده تر می کند. استفاده از دیتابیس این امکان را در اختیار ما قرار می دهد تا اطلاعات خود را به صورت دقیق با نظمی مشخص ذخیره نماییم. با این کار می توانیم در کوتاه ترین زمان به بخش  و یا کل این اطلاعات دسترسی پیدا کنیم. همچنین استفاده از Database مزایای دیگری از جمله استقلال اطلاعات، حذف فرآیندهای تکراری، افزایش امنیت، امکان پشتیبان گیری از داده ها و… در اختیار ما قرار می گذارد.

نقش پایگاه داده در وب سایت

انواع دیتابیس ها:

دیتابیس MySQL :

یکی از رایج ترین موتورها و زبان های دیتابیس حال حاضر، دیتابیس های MySQL هستند که تا سال های پیش به عنوان یک

دیتابیس Open source بود و به تازگی توسط شرکت Oracle خریداری شد.

سیستم های مدیریت محتوای معروف دنیا از جمله WordPress و Joomla همچنین نرم افزارهای فروشگاه ساز محبوبی مانند

Prestashop, Wucommerce, Opencart و Magento همگی از موتور دیتابیس مای اسکیوال یا MySQL استفاده می کنند.

با توجه به پیشینه این دیتابیس، معمولا به همراه وب سایت های PHP مورد استفاده قرار می گیرد اما با سایر زبان ها نیز سازگاری دارد.

دیتابیس Microsoft SQL Server :

موتور قدرتمند دیتابیس های SQL Server، یکی از معروفترین محصولات شرکت بزرگ مایکروسافت می باشد که به همراه دیگر محصولات این شرکت یعنی فریم ورک dot net framework و سیستم عامل Windows server مورد استفاده قرار می گیرد.

اهمیت و نقش پایگاه داده در وب سایت چیست؟

پایگاه داده یا Database اطلاعات و داده‌های ما را درون جدول ها قرار میدهد. این جداول، نگهداری اطلاعات را برای ما بسیار ساده و منظم میکنند و یکپارچگی بسیار خوبی به آن‌ها میدهند. پس پایگاه داده یا Database با استفاده از ساختاربندی منظمی که به داده ها و اطلاعات ما میدهد، باعث میشود که اطلاعات ما در بلند مدت، بسیار منظم و یکپارچه باشند و دسترسی به آن‌ها نیز بسیار ساده باشد.

نقش پایگاه داده در وب سایت

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.