کاربردهای وب روز به روز در حال گسترش است و وب سایت های web 2.0 که نسل جدید در طراحی وب سایت می باشند ،
همواره با روش های جدید در ایجاد سایتها، باعث آسان تر شدن دسترسی به داده ها برای کاربر و مشارکت کاربر در ایجاد داده ها می شوند.
به همین دلیل امروزه مدیران اکثر وب سایت ها به دنبال طراحی قالب جدیدی برای سایت خود افتاده اند،
به گونه ای که سازگار با نسل جدید وب سایت ها باشند.این تغییرات در نسل جدید وب سایت ها فقط درمورد ظاهر و چیدمان سایت نبوده و مباحث سئو و بهینه سازی برای موتورهای جستجو نیز میبایست در آنها لحاظ شود.
به طوریکه موتورهای جستجو از جمله گوگل با کلید واژه های مناسب بتوانند در صفحات ابتدایی جستجو ، سایت شما را بیابند.
این کار در شرکت های طراحی وب سایت توسط برنامه نویسان وب انجام می پذیرد.
این شرکت ها با بهره گیری از بهترین و جدیدترین تکنولوژی های روز از جمله web 2.0 در طراحی سایت همواره سایت ها
با چیدمانی تعاملی و بهینه در اختیار مشتریان قرار می دهند.
web 2.0 چه کار می کند؟
از اصول اولیه web 2.0 نگاه کردن به وب بعنوان یک پلتفرم می باشد.
طبق تحقیقات یک شرکت آمریکایی،بیشتر از یک میلیارد کاربر در سراسر دنیا هستند که رایانه شخصی و به دنبال آن سیستم عامل،
نرم افزارهای کاربردی آفیس، و حتی فضایی جهت نگه داری فایل هایشان ندارند، اما کاربر اینترنت هستند
و با استفاده از Device های گوناگون مانند موبایلشان و یا با استفاده از کافینت کارهای خود را انجام میدهند.
تکنولوژی web 2.0 به نیازهای این افراد پاسخی مستقیم داده است.
در واقع web 2.0 پدیدهای است که در نحوه استفاده از فناوری و طراحی سایتها در اینترنت رایج شده است.
خدمات اینترنتی یا سایت ها که امکان تبادل اطلاعات را بین کاربران فراهم میسازند،
یا به آنها اجازه تولید یا دستکاری در اطلاعات را میدهند، معمولا web 2.0 تلقی میشوند.
با گسترش اینترنت و افزایش کاربران، دیگر کاربران تنها به خواندن اطلاعات اکتفا نمی کردند
بلکه به نوشتن و تبادل اطلاعات با کاربران مختلف نیز علاقه مند بودند
و بدین ترتیب مبحث web 2.0 در اینترنت و طراحی سایت مطرح گردید.
وب سایت های web 2.0 در جهان
از جمله نمونه های بدیهی از وب سایت های web 2.0 می توان به سایت Wikipedia اشاره کرد
که توسط کاربرانش گسترش پیدا می کند و مدیران این سایت تنها محیطی را جهت استفاده از توانایی های کاربران فراهم می کنند.
اولین باری که مفهوم web 2.0 مطرح شد در یک همایش توسط معاون موسسه Oreilly بود.
آنها در جستجوی نسل جدیدی از وب بودند که بتواند جذاب، کاربردی و قابل گسترش باشد
و بدین ترتیب کنفرانس web 2.0 برای اولین بار شکل گرفت و بحث های زیادی پیرامون این پدیده مطرح شد.
امروزه جستجوی این عبارت در گوگل بیشتر از ۱۰ میلیون نتیجه را بر میگرداند.
تفاوت سایت های web 2.0 و web 1
در زیر با ذکر چند نمونه و مقایسه سایت های web 2.0 و web 1 ، به بررسی بیشتر تکنولوژی web 2.0 خواهیم پرداخت:
۱- سایت نتاسكیپ نماد یک سایت web 1 است، در مقابل گوگل نماد شاخص یک وب سایت web 2.0 می باشد.
نتاسکیپ با ارائه یک نرمافزار مرورگر قصد داشت مقدمات فروش محصولات مربوط به سرورهای پربها را فراهم کند.
در مقابل شرکت گوگل روی برنامههای تحت وب فعالیت میکرد. در واقع گوگل یک پایگاه داده تخصصی است.
محصولات این شرکت به صورت بستههای نرم افزاری فروخته نمیشوند ،بلکه به شکل سرویسهای آنلاین ارائه می شوند،
که مشتریان به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به آن پول میدهند.
۲- تفاوت سایت Double Click و Google Ad Sense: سایت Double Click معتقد بود که آگهیدهندگان صاحب اختیارند نه بازدیدکنندگان،
در مقابل سایت گوگل نظر بازدیدکنندگان برایش از اهمیت بالاتری برخوردار بود.
سایت گوگل به جای استفاده از تبلیغات بنری از تبلیغات متنی که ساده تر و قابل فهم تر است استفاده می کند.
ولی سایت Double Click از تبلیغات بنری و آگهیهای Pop-up که آزاردهنده هستند از دید بازدیدکنندگان استفاده می کرد.
۳- وب سایت های web 1.0 ، دایرکتوری ها طبق نظر و سلیقه تعداد محدود مسئول بود
در مقابل در web 2.0 ، سایتها دایرکتوری های را با نظر کاربران خود گردآوری می کنند ،
به عبارتی محیطی را ایجاد کرده اند که کاربران بتوانند خود دایرکتوری هایی را اضافه نمایند.
معروف ترین سایت در این زمینه ویکی پدیا می باشد که تمام کاربرانش را نویسنده بزرگترین دانش نامه آنلاین جهان کرده است.
۵- در سایت های web 2.0 ، دیگر محدودیت سخت افزاری مطرح نمی باشد.
گوشیهای موبایل، تلویزیونهای اینترنتی و دوربینهای دیجیتالی و… در دنیای web 2.0 میتوانند بدون واسطه با اینترنت ارتباط برقرار کنند،
داده بگیرند و خود بر افزایش محتوای آن بیفزایند.