یک قانون بدیعی و مرسوم در طراحی تمامی وب سایت های جهان وجود دارد و آن قرارگیری لوگو در سمت چپ سایت می باشد.
با یک نگاه گذرا به وب سایت های محبوب مثل YOUTUBE ، VIMEO ، AMAZON و …
می توان به این نتیجه رسید که اکثر سایتها روی این موضوع یعنی قرار گیری لوگو در سمت چپ توافق دارند.
اما در سالهای اخیر یک گروه از وب سایت ها از جمله سایتهای خبری و مجلات و انتشارات ،
لوگوی خود را در مرکز سایت قرار می دهند تا به وب سایت خود نمای چاپی القاء کنند ,
بدین شکل نمای آشنایی برای مخاطبین خود داشته باشند.
همچنین صفحات اصلی مرورگر ها یا موتورهای جستجو نیز جزو گروه مستثنا در قرارگیری لوگو قرار گرفته اند و آن را در بالای نوار جستجو قرار می دهند.
قرارگیری لوگو در مرکز وب سایت و القای نمای چاپی
وب سایت هایی که این روزها لوگوی خود را بر خلاف آنچه مرسوم است
در مرکز وب سایت قرار می دهند قطعا هدف و استراتژی خاصی دارند.
آنها که اکثرا روزنامه ها و مجلات و انتشارات چاپی می باشند، بر این باورند
که با این کار همان نمای چاپی انتشارات و کتاب ها را در وب سایت خود به نمایش میگذارند
و بدین ترتیب به مخاطب یک نما و ظاهر آشنا و خاص انتشارات القا می کنند.
وب سایت های مانند Washington Post The New York Times, Los Angeles Times,
The Boston Globe, The Times, Financial Times, Spectator,
New Statesman, British Vogue,THE Radio Times
و مجله آنلاین WIRED از این قانون در لوگوی سایت خود تبعیت می کنند.
حتی ممکن است سایتی مرتبط با روزنامه نگاری نبوده، و هم چنان بخواهد نمای موارد چاپی را
در وب سایت خود اعمال کند و تمایل داشته باشد تا مانند خبرنگاران و شرکت های نشریات چاپی
از لوگو در مرکز طراحی وب سایت خود استفاده کند.
مانند وب سایت های SMITHFIELD STATION HOTEL، RICHARD DIEBENKORN و SUNSPEL .
همچنین سایت سامسونگ جزو آن دسته از طراحی وب سایت های نادر است که لوگوی خود را در مرکز سایت قرار داده است.
شبکه ENVATO TUSTS+ نیز برند خود را توسط قرار دادن لوگو در فوتر و گوشه سمت چپ در بالای وب سایت، در معرض نمایش می گذارد.
استثناهات در قانون قرار گیری لوگو در وب سایت ها
از موارد استنثا در قانون قرارگیری لوگو می توان به صفحات اصلی مرورگرها و موتورهای جستجو اشاره کرد.
موتورهای جستجو مثل Google, Bing, Yahoo, Duck Duck Go, Wolfram Alpha و BADIU لوگوی خود را در کنار و بالای نوارجستجو قرار داده اند.
همچنین در وب سایت های ایرانی استثنا می توان به وب سایت دیجی کالا اشاره کرد که بر خلاف
محل قرار گیری مرسوم وب سایت های ایرانی یعنی بالا و سمت راست ، لوگوی خود را در سمت چپ قرار داه است.
البته باید در نظر گرفت که در این وب سایت به دلیل نام آشنا بون و مشهور بودن ،
دیگر محل قرار گیری لوگو در آن باعث نمی شود که کاربر آن را به خاطر نسپارد.
تغییر مکان قرار گیری لوگو در وب سایت ۶ برابر کار را برای کاربران سخت تر می کند!
قرار گرفتن لوگو به شکل رایج و در سمت چپ (سمت راست برای وب سایت های ایرانی)
به بازدیدکنندگان اجازه می دهد تا به سرعت درک نمایند که در حال مشاهده چه سایتی می باشند.
توسط این مکان استاندارد لوگو، برند تقویت می گردد.
هر چه کاربران لوگو را بیشتر در وب سایت ببینند، بیشتر این برند را به خاطر می سپارند.
هر چه شناخت از برند بیشتر باشد، مردم تمایل بیشتری دارند تا از محصولات و سرویس های سایت استفاده نمایند.
شما با تغییر مکان استاندارد لوگو، شاید بخواهید نظر مخاطبان را جلب نمایید
و یا خلاقیت و نوآوری خود را در معرض کاربران به نمایش بگذارید.
شاید فکر کنید که نقض این قانون در ارتباط با لوگو ها مشکلی ایجاد نمی کند .
اما شما هیچ گاه درک نمی کنید که تغییر مکان کادر جستجو، دکمه منو و یا نوار جستجویابی اصلی
و از همه مهم تر لوگو ها در بخش های استانداری که باید قرار بگیرند، می تواند سردرگمی را برای مخاطبان تان به وجود آورد.
تحقیقات انجام شده توسط NIELSON NORMAN GROUP ، نشان می دهد
مکان قرار گیری لوگو به چه میزان روی کاربردی بودن یک طراحی سایت تاثیر گذار می باشد.
طبق امار بالا، کاربران زمانی که با وب سایت هایی رو به رو می شوند
که لوگو های آن ها در مرکز سایت در مقایسه با سمت چپ بالا سایت قرار دارند،
6 برابر سخت تر می توانند به صفحه اول وب سایت دسترسی پیدا کنند.
مکان قرار گیری لوگو تاثیر مستقیم در نتایج وب سایت تان دارد!
به طور کلی، ممکن است مفهوم لوگو مهم تر از جلوه بصری آن باشد،
اما در هر صورت مکان قرار گیری آن در طراحی وب سایت، از اهمیت بیشتری برخودار است.
به همین جهت زمانی که لوگوی خوبی طراحی کنید و تمامی اصول را در طراحی کاربردی آن رعایت کنید اما توجه ای به مکان قرار گیری آن در وب سایت نداشته باشید، نمی توانید نتایج مثبتی به دست آورید.
بنابراین می توان گفت مکان قرار گیری لوگو می تواند تاثیر مستقیم در نتایج وب سایتتان
و میزان بازدید کاربران و در نتیجه میزان استفاده از محصولات یا خدمات سایت شما داشته باشد.